Conversa con José Antonio Martínez, profesor de Ensino Medio


José Antonio Martínez

José Antonio Martínez

Redacción

Cando o ano académico acaba de comezar, falamos con José Antonio Martínez. Natural de Santiago, é docente desde hai 10 anos. Profesor de Ensino Secundario na especialidade de Xeografía e Historia, neste curso escolar ocupa a dirección dun centro no Porriño.

Como arranca este curso escolar 2014-2015?

Se atendemos ao que vemos, igual que rematou o anterior: entre protestas polos recortes e contra a precarizacion do ensino, fundamentalmente o ensino público. Seguindo os sindicatos, que utilizan os datos oficiais publicados pola propia Xunta, desde a chegada de Feijoo no 2009 reducíronse en máis de 1100 os docentes que traballan en Galicia. Este ano volveu aumentar a precariedade (o número de interinos), aumentando o número de profesorado que vai impartir unha materia da cal non é especialista, uns 1200, así como uns 500 que teñen que impartir docencia en máis dun centro. Por outra banda, alertan sobre a redución de número de prazas para o alumnado da Formación Profesional Básica, denunciando unha progresiva privatización do ensino. Mais se lemos o que publica a Consellería, é un inicio de curso que se desenvolveu con total normalidade, agás algún pequeno problema puntual.

Marcado pola implantación da LOMCE…

Este é o gran feito diferencial deste curso. A Xunta decidiu aplicar o calendario de implantación da “Lei Wert” sen agardar a un desenvolvemento da lei, a ter claro a disposición orzamentaria coa que se conta e malia a oposición de non só unha parte significativa da comunidade educativa, senón tamén dalgunhas comunidades autónomas, que propuxeron adiar o calendario de implantación. A Consellería busca que Galicia se sitúa como referencia da posta en marcha desta lei que tanta oposición xera.

Como valorarías a posta en marcha da nova lei?

Improvisación. Un cambio tan grande no sistema educativo, ao que tanto o goberno central como o noso din que lle outorgan tanta importancia, non se pode realizar deste xeito. E non ten nada que ver con estar a favor ou en contra desta reforma educativa. Podemos pór un exemplo: este ano ponse en marcha a LOMCE en 1º, 3º e 5º de Educación Primaria (EP). Pois o currículo, o documento polo que se debe guiar o profesorado para planificar o curso, apróbase e publícase a mediados de agosto! Mais só o destes cursos, porque o de toda a EP aparece o 9 de setembro, xa empezado oficialmente o curso e a 24 horas de que o alumnado encha as aulas. E se falamos dos documentos, xa entenderedes o que pasa co diñeiro co que se conta para a súa posta en marcha, do que ninguén fala de cantidades concretas nin de prazos. Ou o que pasa cos libros, que non se puideron adaptar á nova lei.

Tamén se oíron as queixas das ANPAS polas axudas á compra de libros…

A implantación da LOMCE faise nun contexto de fonda crise económica que non só condiciona os investimentos públicos senón, sobre todo, as economías familiares. A compra de libros é o gran desembolso familiar destas datas. Sen entrar polo miúdo no papel que deberían, xogar os libros no proceso de ensino-aprendizaxe, o que é certo é que dende a supresión do banco de libros dos centros educativos, promovido polo bipartito e que garantía a gratuídade destes, o custo deste recurso para as familias non fixo máis que aumentar. Baixo as resoantes palabras de “gratuidade solidaria”, a Xunta de Feijoo implantou axudas individuais a familias de baixos recursos, que non só non diminuiu o gasto público en libros, senón que deixou moitas familias con moitos problemas para acceder a eles. Este ano, por exemplo, prohíbese, por primeira vez, a compra de material escolar con este diñeiro, o que supón outro gran problema. Volveron aparecer os mercados de segunda man de libros escolares, moitas ANPAS tiveron que pór en marcha, sen apoio, bancos de libros solidarios. É un bo exemplo dos cambios lexislativos sen previsión: nin existe unha mellora da xestión económica nin, moito menos, unha maior equidade.

LOMCE, unha Lei imposta sen consenso…

Cal é a túa perspectiva sobre a nova lei?

En primeiro lugar, penso que é moi difícil que funcione unha lei que foi imposta sen ningún tipo de consenso. Se se pretende que a educación ocupe un papel central na nosa sociedade, teremos que buscar os consensos que impliquen unha gran maioría, empezando pola propia comunidade educativa, e a partir de aí propor calquera tipo de cambio. A imposición desta lei en solitario polo PP en contra de todas as opinións e o compromiso por parte da case totalidade da oposición de derrogala en canto cheguen ao poder, provoca unha situación de inestablidade e provisionalidade que non vai permitir implicar os profesionais na súa posta en marcha.

O Ministro Wert falaba da necesidade da lei para unha mellora do ensino en busca da calidade.

O debate debería xirar sobre o que é a calidade na educación. Escóitase, reiteradamente, que temos que orientar o noso sistema educativo, incluído o universitario, cara ao mercado laboral. Educar para o mercado. Mais que quere o mercado? Calidade? Que lle pedía o mercado ao ensino a mediados dos anos 80? Ten algo que ver co traballador-profesional que pide na actualidade? Alguén sabe, a ciencia certa, cara a onde camiña o mercado laboral, o tipo de traballador que haberá que formar nos próximos 20 anos? Sobre o concepto de mercado non se pode formar unha persoa. E a educación ten o reto de axudar na formación das persoas. Será a nosa sociedade a que teña que reflexionar, pausadamente, que tipo de persoa vai contribuír a formar. Non sei se unha calidade baseada na selección dos mellores, dos máis competitivos, que respondan mellor a unhas hipotéticas demandas dun mercado laboral é ao que temos que destinar os nosos esforzos. Mais unha educación que participe na construción dunha sociedade máis xusta, onde a excelencia se mida en termos de equidade e non de éxito laboral, pode ser un punto de partida para unha boa lei pola que se comprometer.

Advertisements
Estas entrada foi publicada en Entrevista ou páxinas centrais coas etiquetas , , , , , , . Ligazón permanente.

Deixar unha resposta

introduce os teu datos ou preme nunha das iconas:

Logotipo de WordPress.com

Estás a comentar desde a túa conta de WordPress.com. Sair / Cambiar )

Twitter picture

Estás a comentar desde a túa conta de Twitter. Sair / Cambiar )

Facebook photo

Estás a comentar desde a túa conta de Facebook. Sair / Cambiar )

Google+ photo

Estás a comentar desde a túa conta de Google+. Sair / Cambiar )

Conectando a %s